onsdag den 25. januar 2012

Det sunde hjørne, orientalsk gulerodssuppe.

Vi forsætter med den sunde bølge herhjemme og afprøver en masse af opskrifterne fra Ubberup højskoles kogebog. Tirsdag skulle det være nem mad, da der var både forældremøde og zumbatomic på programmet.. Derfor faldt valget på denne suppe, da den kunne laves klar og bare varmes op til aften. Jeg var en smule bekymret, da jeg lavede suppen, da jeg synes at den var lidt tam.. men ville prøve at lave den efter opskriften, så jeg ændrede ikke noget. Det var godt at jeg ikke ændrede noget ved opskriften, for da vi spiste suppen med det anbefalede skyr og purløgsdrys smagte suppen rigtig dejligt. Den syrlige skyr til gulerodssuppen kan kun anbefales :-)

Orientalsk gulerodssuppe:
4 pers.

2 spsk olie,
100 g hakket løg,
3 fed hvidløg,
1 spsk fintrevet frisk ingefær (havde jeg ikke, så brugte 1 tsk stødt ingefær),
600 g gulerødder i tern,
2 tsk stødt spidskommen,
fint revet muskatnød (brugte muskatnød i krydderikværn),
1 liter grønsagsbouillon,
3 spsk lime eller citronsaft,
1-1,5 tsk salt,
peber,
skyr og purløg til pynt. (rør skyr op med lidt kærnemælk, da den er meget tyk i konsistensen)

- svits løg, hvidløg, og ingefær i olien i en gryde,
- tilsæt gulerødder, spidskommen og lidt muskatnød,
- hæld bouillonen i sammen med lime eller citronsaft,
- lad det koge under låg i ca 20 min, til gulerødderne er møre,
- blend suppen, smag til med salt og peber og varm suppen op igen,
- pynt med skyr og hakket purløg.

Energi indhold pr. 100 g: (suppe)

Kcal: 35, Protein: 1, Fedt: 2, Kulhydrat:3

Energi indhold pr 100 g: (skyr)

Kcal: 12, Protein: 2, Fedt: 0, Kulhydrat: 0,5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar